Fremad mod en stadig større grad af abstraktion? Det kunne være én af konklusionerne på Per Christoffersens nye serie af malerier. Naturen, landskabet og interessen for de oprindelige indianske folkeslag er stadig i fokus, men han er begyndt at bruge en slags kugleperspektiv. Et perspektiv, der i modsætning til centralperspektivet ikke opererer med et forsvindingspunkt, diagonale sigtelinjer ind i billededybden og gradvist aftagende størrelse på de gengivne objekter, men nærmest virker som en kalejdoskop med bøjede former og centrifugale bevægelser. Ikke ulig den måde, hvorpå Picasso og Braque skabte deres kubistiske malerier.
Et øjeæble har form som en kugle, og i Per Christoffersens malerier ser det faktisk ud, som om der er et øje midt i billedet. Et øje, der ser. Og så bliver det hele ikke så lidt metaagtigt. For det, en maler gør, er jo lige præcis at se. Se genstandene og landskabet foran sig med sine øjne. I et klassisk centralperspektivisk maleri er øjet fikseret. Det ser motivet ud fra ét fastsat og ubevægeligt punkt. I et billede med kugleperspektiv og i kubistisk maleri ses verden derimod fra mange forskellige perspektiver på samme tid. Og minder dermed om den måde, vi faktisk reelt sanser verden på. Vi står jo ikke bomstille hele tiden. Drejer vi hovedet bare en smule, ændrer perspektivet sig, og det forstærkes kun, når vi begynder at gå rundt. På den måde kan man sige, at kugleperspektivet og kubismen er en mere reel og faktisk skildring af vores syn og sansning end det i bund og grund kunstigt funderede centralperspektiv. Og det er lige præcis det, der sker i Per Christoffersens nye malerier med deres elliptiske og dynamiske bevægelser. Det bliver en meget fysisk oplevelse at se på disse billeder. Som om vi selv er en aktiv og fysisk del af naturen og landskabet.
Men der er mere endnu. En cirkel har siden tidernes morgen symboliseret harmoni, tænk bare på yin yang-symbolet. Hvis kristendommen og de to øvrige monoteistiske religioner opererer med en lineær tidsopfattelse, har buddhismen, hinduismen og de ældgamle indianske kulturer, Per Christoffersen er så fascineret af, en cirkulær. Alt gentager sig i en evig rytmisk cyklus. Og er det ikke også det, vi ser i naturen med årstidernes skiften? Ja, flere og flere atomfysikere arbejder nu med den teori, at hele universet, eller universerne, er en evig cyklus af undergang og genfødsel. At et univers kollaps i sig har kimen og byggestenene til en, ja, hvad? Videnskabsmænd vil nok ikke bruge ordet genfødsel, men nystart, genetablering, reboot.
Per Christoffersen er ikke videnskabsmand. Han maler bare. Hans tilgang til naturen er, at den er magisk, og at dens magi og skønhed er en integreret del af os selv. Han er betaget og bjergtaget, men også ydmyg. Følelser og sansninger, som vi via kugleperspektivet i hans billedverden på en meget kropslig måde bliver aktivt involveret i. Vi mærker disse malerier helt ind i knoglemarven.
En meget spændende udvikling, Per Christoffersen er inde i.
Tom Jørgensen, kunstanmelder på Jyllands Posten, redaktør af Kunstavisen
Cookie | Varighed | Beskrivelse |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-advertisement | session | Set by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category . |
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics". |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 months | The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional". |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary". |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance". |
CookieLawInfoConsent | session | Records the default button state of the corresponding category & the status of CCPA. It works only in coordination with the primary cookie. |
elementor | never | This cookie is used by the website's WordPress theme. It allows the website owner to implement or change the website's content in real-time. |
PHPSESSID | session | This cookie is native to PHP applications. The cookie is used to store and identify a users' unique session ID for the purpose of managing user session on the website. The cookie is a session cookies and is deleted when all the browser windows are closed. |
viewed_cookie_policy | 11 months | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |
Udstillinger i Danmark
2018
Gjethuset, Frederiksværk - soloudstilling
2017
Viatrafik, Birkerød
Hillerød Kunstforening, Annaborg, Hillerød
2016
Kunsthus Munkeruphus, Gribskov
2013
Furesø Kunstforening, Farum
Schneider Electric, Herlev
Energistyrelsen Kunstforening, Copenhagen
B&W MAN Diesel, Copenhagen
Galleri Malling-Beck, Hillerød
Gentofte rådhus personale Kunstforening, Gentofte
Rungstedgård personale Kunstforening, Rungsted
B&W Kunstforening, Copenhagen
2012
Herning Sygehus
Galleri Ulla Houe, Holstebro
Ram ind, Næstved
X-porten
Gribskov Kunstforening
Art Nordic
Kunstrunden Nordsjælland
Hillerød kunstdage
Atelier Mikipe, Stenstrup Lyng
Galleri Strandmark, Fåborg
Galleri Warrer, Møn
Galleri Hindhede, Middelfart
2010
KvadratDronninglund Kunstcenter
Hillerød Censurerede forårsudstilling
Glostrup Sygehus
Køge Sygehus
Peugeot i Roskilde
Copenhagen Art fair
Nødebo Kro, Fredensborg
Internationale udstillinger:
2017
Sofiero Castle, Helsingborg, Sweden
2014
La petite galerie Francaise, Stockholm, Sweden
2013
The Gagliardi Gallery, London, UK
The London Art Biennale, UK - winner of 'Special mention for excellence'
2012
Chianciano International Art Award, IT - 2"prize winner of The Leonardo Award
MARZIA FROZEN, Berlin, DE
2011
Barcelona Showcase, SP
2009
The Florence Biennale, IT