Josephine Ernst er en fotografi-baseret visuel kunstner. I hendes iscenesatte virkelighed fortælles nye tavse historier, hvor glimt fra hendes mange rejser i Europa på underspillet vis kommenterer udviklingen omkring os.
Uden at det bliver til løftede pegefingre, rejser hun spørgsmål til livets gang i verden omkring sig i krydsfeltet mellem billedernes forskellige lag.
Med Josephines egne ord:
Som scenograf gennem årtier har jeg valgt nu i stedet at lave mine egne rum med udtryk for følelser og tanker i forbindelse med både historiske og nutidige dilemmaer.
Vi bærer alle på et billedsprog, der dannes ud fra den kollektive forståelse og erindring af verden og livet, hvor pendulet svinger mellem tilblivelse, væren og død. Det fortidige bliver rekonstrueret og bærer spor ind i nutiden og kan eventuelt pege ind i fremtiden. Mine billeder indeholder to sider. Det er både et billede af noget og et billede på noget. Kunsten illuderer et glimt af virkeligheden og illustrerer, hvad øjet ser, og sjælen føler.
Mine billeder viser en iscenesat virkelighed. Realismen ophæves ved at sammenlægge to eller tre forskellige verdner og der skabes en ny verden. Mange af mine motiver gentager sig for hele tiden at blive sat ind i nye sammensætninger – ligesom den samme frase tit bliver gentaget i de forskellige instrumentgrupper inden for den klassiske musik.
Flere af mine motiver er bygget op af betragtninger over vores europæiske kultur og de genstande, som den menneskeskabte forbrugerkultur efterlader. Tidens tand spiller en stor rolle i mange af mine billeder, for det fascinerer og samtidig skræmmer.
Vi er tit bange for, hvad fremtiden bringer, så derfor er det vigtigt at bevare et håb og et lys i mørket.
Ligeledes er kampen mellem det gode og det onde, som har markeret sig op gennem vores fælles historie, altid et spændende emne at beskrive.
Efter mine adskillige ophold i Berlin gennem de sidste 10 år er det kontrasterne, som her har fænget mig. Byen med de mange modsætninger, som man som almindelig turist ikke lige får øje på med for eksempel de smukke slotte og de grumme fængsler eller magtens monumenter og de efterladte institutioner
Det sidste nye projekt, er »Venedig - under forandring«, hvor jeg sætter fokus på en gammel verden ved at forvandle og forstærke mit indtryk af denne smukke by, som vi måske mister indenfor nogle få årtier.
Det er med en sammensætning af det storladne og det nære og med samspillet mellem lys og skygge, at der opstår nye fortællinger.
Tidens tand spiller også en stor rolle i mine billeder, for det fascinere og samtidig skræmmer, da det minder os om livets gang, dets gentagelser og afslutning.
Billederne bliver trykt dels på lærred og dels på museumspapir monteret i ramme med museumsglas.
Cookie | Varighed | Beskrivelse |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-advertisement | session | Set by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category . |
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics". |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 months | The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional". |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary". |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance". |
CookieLawInfoConsent | session | Records the default button state of the corresponding category & the status of CCPA. It works only in coordination with the primary cookie. |
elementor | never | This cookie is used by the website's WordPress theme. It allows the website owner to implement or change the website's content in real-time. |
PHPSESSID | session | This cookie is native to PHP applications. The cookie is used to store and identify a users' unique session ID for the purpose of managing user session on the website. The cookie is a session cookies and is deleted when all the browser windows are closed. |
viewed_cookie_policy | 11 months | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |
Separatudstillinger (udvalgte):
2023
Galleri Krebsen, København, jubilæumsudstilling, ”Venedig under forvandling” (aug.)
2020
Galleri Krebsen med Dorthe Friis (nov.)
ArtMoney-udstilling, Bank&Sparekasse-museet, København (sep.)
Birkerød Kunstforening (feb.)
2019
Præstø Kunstforening (nov.)
Hundested Kunstforening (maj)
2018
Bispegården, Kalundborg Kunstforening, med Dorte Bundesen (nov.)
Vordingborg Kunstforening, Vordingborg Kulturhus (feb.)
Gribskov Kunstforening, Helsinge (jan.)
2017
Rejsestalden, Frederikssund (marts)
2016
Korups Sognegaard Kunstforening, Fyn
Rådhushallen i Roskilde, kommunens kunstforening (marts)
2015
Odsherred kunstforening (juli-aug.-sept.)
Det Røde Tårn, Slagelse kunstforening (feb.)
Kirkehavegaard, Allerød kunstforening (jan.)
2014
Fuglsanghus, Hørsholm kunstforening (sept.-okt.)
Galleri Sct. Gertrud, København (sept.)
Ballerup kunstforening (feb.-marts)
2013
Galleri Gykkenheim, Kerteminde
2012
Hillerød Bibliotek
Lyngby kunstforening
2011
Fotografiens Hus, Oslo
2009
Landbrugsrådet i Sverige, LRF, kunstforeningen, Stockholm
Gruppeudstillinger (udvalgte):
2023
Galleri Kunstraum-Djoma, Køln (sept)
Galleri Krebsen, Sommerudstilling (juni og juli)
Toldboden med kunstgruppen ”Proces” (april)
Galleri Krebsen, ”Travel Log” (marts)
2022
SAK Kunstbygning, Svendborg, med kunstgruppen ”Proces” (nov.)
2020
Annaborg, BkF Nordsjællands fællessudstilling (juni - juli)
2019
Kunstmesse med Art4you, Paris (nov)
Pakhusgalleriet, Nykøbing Sj. ”Billeder bliver til ord – ord bliver til Billeder” (okt.)
2018
Galleri Krebsen, ”Respekt”, København (april)
2017
Galleri Krebsen, ”Forladt … Abandoned”, København (juni)
Grønbechs Gård, Bornholm (april-maj)
Galleri Krebsen, BkF-udstilling, København (feb.)
2016
Farum Kulturhus, Furesø kunstforening (dec.)
Kulturcentret i Rapla, Estland (sept.-okt.)
Galerie Dencker & Schneider, Berlin (juli)
Københavns Rådhus, 100-års jubilæum for Kvindelige Kunstneres Samfund (marts)
2015
Galleri Krebsen, København “Oktobergruppen” (okt.)
Pakhusgalleriet, Nykøbing Sj., “Vingesus” (okt.)
Pakhusgalleriet, Nykøbing Sj., ”Havfruer og -frøkner” (maj)
2014
Galleri Nørballe, Als, ” Havfruer og -frøkner” (dec.)
Galerie Art’ et Miss, Paris, kunstfotografi (nov.)
Farum Kulturhus og Bispegården, Kalundborg, ”Havfruer og -frøkner” (maj)
Galerie Art’ et Miss, Paris, kvindeudstilling (april)
Fotogallerie Friedrichshain, Berlin, “Vingesus” (marts-april)
Fotografiens Hus, Oslo, “Vingesus” (marts)
Herning Kunstmesse, ved Galleri Sct. Gertrud (januar)
2013
Københavns Rådhus, Galleri LABR, Roskilde og H.C. Andersens Hus, Odense, ”Havfruer og -frøkner”
Edsvik Konsthall, Höstsalongen, Stockholm samt i 2012
Femte Internationale Artist’ Book-udstilling, Székesfehévár, Ungarn
2012
BookArts Festival, Limfjordscentret, Doverodde samt i 2011
2007
“Frontier”, The Study Gallery of Modern Art, Poole, England
1988-89
Censor ved Charlottenborgs Forårsudstilling
1983-87
Udstillet på Charlottenborgs Forårs- og Efterårsudstillinger, fire gange i alt
Bibliografi:
”Brennpunkt” 2-2016 samt 1-2014, tysk kvartals-tidskrift om fotografi i Berlin,
”Dansk Fotografi” 1-2014
”101 Kunstnere – 2012”, Tom Jørgensen
Uddannelse:
1997-1998 European Diploma in Cultural Projects Management
1974-1978 Skolen for Brugskunst som scenograf
Medlem af:
BkF, Billedkunstnernes Forbund, KKS, Kvindelige Kunstneres Samfund og DS, Danske Scenografer